تیر ۱۶، ۱۳۸۹

اعتصاب شرف

ای مادران داغدار ایکاش هرگز سر از سجاده ها برندارید
تا نبینید بازاریانی را که برای مال دنیا اعتصاب کردند
همانهایی که جلوی حجره ها را می شستند
 تا شلوار مشتریانشان به خون فرزندانتان آغشته نشود

۱۰ نظر:

  1. بازار اصلا مال یعنی مال دنیا چه انتظاری داشتی ازشون ؟ اصولا بازاری های از نظر سیاسی جزء محافظه کارترین اقشار جامعه هستند و واقعا فقط انگیزه مادی می تونه به یک حرکت جمعی وادارشون کنه .مگه انیکه نیروی اجتماعی-سیاسی یک جنبش خیلی قوی و فراگیر باشه که بتونه بازاری رو مجبور کنه ریسک اعتصاب سیاسی رو بپذیره

    پاسخحذف
  2. اصلا و به هیچ عنوان با این پست موافق نیستم.هرگز!
    شاید ندونی که این دو روز تعطیلی نه از صدقه سر دولت برای آسایش مردم و راحتی و فرار از دست گرما نبوده و فقط و فقط برای کنترل اعتصاب بازاریان بوده.
    شاید ندونی که 70درصد افزایش مالیات بر درآمد یعنی چی.شاید ندونی افزایش ناعادلانه مالیات بر درآمد برای بازاریان باعث میشه تا هزاران راه و کوره راه و فعالیت غیرقانونی پیش بیاد.شاید به این فکر نکردی که بازاری ها مثل ما هستند و مردمند.شاید به این فکر نکردی که تمام این بازاریان اگه اعتصاب کردند و زیر بار این ظلم نرفتند چقدر به ما کمک کردند.
    ایناها طبیعیه.
    چون بازار مثل دانشگاه نیست که هزار تا فیلم و عکس از هجوم لباس شخصی ها به بازاریان معترض پخش بشه

    شاید هنوز هم مث همه ما گرفتار اون روح کمونیستی لعنتی هستی که فک میکنی انگیزه مادی و نفع شخصی بده و بازاری پولداره و بده و فقط به فکر درآمد و کاری به کار بقیه نداره
    ولی این طور نیست که این حکومت اون قدر که از بازار می ترسه از دانشگاه نمی ترسه
    این طور نیست
    ما هم با بازاریان هستیم.ما هم معترضیم

    پاسخحذف
  3. عالی، بی نظیر...

    بدون پ.ن...

    پاسخحذف
  4. عمو رضا
    با تمام احترامي كه براي نظراتتون دارم ولي بايد بگم يه كم روي اين نظرت تجديد نظر كن.
    نمي دونم چرا اينجوري فكر مي كني شايد كسي رو توي بازار داري.اگه اينجوريه كه ببخشيدا فرقي بين تو و اون بچه سپاهي نيست كه به خاطر شغل پدرش از نظام حمايت ميكنه.
    اما نظر خودم.اين درديه كه از همون روزهاي اول اعتراضات داشتم.وقتي بچه ها داشتن توي خيابون كتك مي خوردن و گاز اشك آور و درد و خون و خشم بود.وقتي يادم ميادم اون دختري رو كه براي دانشجوهاي كشته شده شمع روشن كرده بود و اشك هاي سوزان شمع روي دستش شرره كرده بود.وقتي خواهر و مادرم زير دست و پاي يه سري وحشي له ميشدن.وقتي خيلي از آشناهامون كار و شغلشون رو از دست دادن وقتي دوستامون توي كهريزك به دست اراذل و اوباش مورد تجاوز قرار مي گرفتن .....بازار نگران از دست دادن سهم بازارش بود.نگران عرضه و تقاضاش بود.نگران سود و زيانش بود.وقتي با بازاريان مصاحبه ميشد قيافه حق به جانب ميگرفتن و مي گفتن اين راهپيمائيها باعث شده ما نتونيم كار كنيم و از نون خوردن افتاديم.درحالي كه خيابان آزادي و هفت تير و وليعصر كجا و بازار كجا.
    ناراحت بودن از اين بازار ربطي به كمونيست نداره.

    پاسخحذف
  5. پارسا
    اول-من هیچ کس رو نه فامیل،نه آشنا،نه دوست،نه همکار و به تمام معنا هیچ کس رو در بازار ندارم.پس بین من و اون بچه سپاهی فرق هست.در ضمن من از نظام دفاع نمی کنم و از معترضان حمایت می کنم.البته این دفعه این معترضان در دانشگاه نیستند و در خیابان هستند.

    دوم شما از کجا میدونی اون دختر و پسرایی که توی خیابانو کتک می خوردند و جلوی گاز اشک آور و دود بودند همون بازاری ها نبودند؟ بچه های اون بازاری ها نبودند؟ همون دانشجویانی که همه جا اعتصاب می کنند فرزندان دست پرورده همون بازاری ها نبودند؟از کجا معلوم افراد زیادی که اونجا مجروح و مصدوم شدند توی یکی از حجره های بازار کار نمی کردند؟

    سوم میشه بگی منبعی که در اون گزارش هایی رو دیدی که بازاریان با قیافه حق به جانب از راه پیمایی ها گله می کردند و می گفتند ما از نون خوردن افتادیم کجاس؟ مطمئنا جایی غیر از صدا سیما نیست و آیا شما اون گزارش ها رو قبول کردی؟
    پس گزارش هایی که در مورد دانشجویان،کارمندان ،مهندسان... هم پخش شد که با راه پیمایی ها اعتراض داشتند هم باید همین نظر رو داشته باشی.
    اون همه زن و خانوم رو ندیدی که زنبیل به دست جلوی دوربین صداسیما می اومدن و می گفتن :این راه پیمایی ها و اعتراضات ما رو از کار و زندگی انداخته دیگه امنیت نداریم آرامش نداریم اینا منافقن و .....
    نظرت در مورد انا چیه؟

    چهارم.ربط داره برادر.ربط داره.روحش در ما وجود داره.نمی تونیم بپذیریم که در جامعه بازاری بد نیست.اگه بازاری داره به این قضیه اعتراض می کنه به نفع ماست.چون نمیذاره بفهمیم که نفع شخصی پایه و اصل نفع جمعی میشه.چون این روح چپگرایی که سالهاس در وجود ماست یاعث شده همیشه آدم بدهامون پولدار و بازاری و کراواتی و سرمایه دار و کارخونه دار باشن ولی آدما خوبمون فقیر و مسکین و خانه به دوش.از هنرمند و سیاستمدار و مرد و زنمون اینطوری شدیم.به ماشین مدل بالا خط بندازیم و بگیم ای خواهر مادر..از کجا پول آورده خریده.
    ایناها همه اثرگذاره.حالا گرچه این هم بحث بی فایده ایه چون اصولا بازاری ها که پولدار نیستن.


    پارسا
    الان که بازاری ها اعتصاب کردن چرا به جای حمایت ازشون فکر می کنن به خاطر پول اعتصاب کردند؟مگه پول بده؟ مگه پول اونا با ما فرق داره؟

    پاسخحذف
  6. پارسا
    چرا کسی در مورد هجوم لباس شخصی ها به بازار چیزی نمی نویسه و نمی گه؟چرا کسی در مورد تهدیدهایی که به بازگشایی میشن چیزی نمیگه؟
    چون همه فقط دنبال فکر و خط و ربط خودشونن.

    پاسخحذف
  7. رضا
    با توجه به شغلت قاعدتا بايد بازار و بازاريان رو از ما بهتر بشناسي.
    اگه ميشناسي حتما ميدوني كه غالب بازار (سران بازار نه پادوها و فروشندگان و دست فروشها) وصله هايي از حكومت هستن.كساني كه چنان باندهاي مافيايي دارن كه بازار با اشاره اونها بالا و پايين ميشه.
    اميدوارم خبرنگار بخش اقتصادي مجله ها اينقدر ساده نباشه كه فكر كنه اعتراضات بازاريان از بتن بازار در اومده و سياسي نيست.كه اگر اينطور باشه بايد بگم خاك بر سر امثال عسگر اولادي و دوستانش كه ادعاي پدر خواندگي دارن و نمي تونن بازار رو بگردونن.

    حرفات درسته عمو رضا ممكنه بچه هاي بازاريان توي اعتراضات بودن و كتك هم خوردن.همونطور كه خيلي از بچه هاي سپاهيها و خود بسيجيهاي واقعي و روحانيون بودن و كتك خوردن يا حتي كشته شدن.پس چرا به سپاه و بسيج و روحانيون ايراد ميگيريم.بازار اگر شرف داشت بايد تعطيل ميشد اين حرف منه از اين حرفم هم عقب نشيني نمي كنم.
    يه نكته ديگه هم بگم.من مديريت خوندم شغلم هم مرتبطه توي بازار هم از دور دستي بر آتيش داريم من از سرمايه داري دفاع مي كنم درمورد اين مي تونم بحث كنم

    پاسخحذف
  8. به نظر من، اگه از این اعتصاب حمایت نمی کنیم لااقل دیگه منکوبش هم نکنیم. اینم یه اعتراض صنفیه دیگه. اگه دانشجوها برای غذای بد سلف سرویس اعتراض کنن چی میگیم؟ اگه کارگرا برای حقوق معوقه اعتصاب کنن چی میگیم؟ به

    پاسخحذف
  9. م. پارسا
    شما نمی تونی هر کسی که اونوقتا همراهی نکرد رو به بیشرفی متهم کنی. اگه اینجور باشه باید کارگرا و کارمندا و معلما و همه و همه و حتا دانشجویانی که در امتحانات آخر ترم شرکت کردند رو بی شرف بدونی. اینجوری نمیشه که برادر من ( یا خواهر من)

    پاسخحذف
  10. ببخشید کامنتای من چند تا شدند. ولی این طرز برخورد خطرناکیه بنظرم. فردا پس فردا هر کس بابت کتک و باتومی که خورده ادعای حق و حسابشو نکنه! نشه مثه همین حالا که بیست سالی از پایان جنگ گذشته یه سری که جبهه رفتن یه سری که خانواده شهیدن و غیره و غیر، امتیازات ویژه می طلبن و کاش همین تنها بود. فکر میکنن نظر اونا به نظر سایرین اولویت داره.
    و یاد اون شعر افتادم که گمونم از برشت باشه که میگه اول اومدن سراغ یهودیا من یهودی نبودم هیچی نگفتم بعد رفتن سراغ کمونیستا ... و با گروه های دیگه ادامه میده تا میرسه به خودش. به نظر من هم باید حمله لباس شخصی ها با بازاریا رو بهش توجه میکردیم نه اینکه چون منافع و علایق ما با بازاریا فرق میکنه، بگیم حقشونه یا به ما چه، اینا برای پول اعتصاب کردن و غیره و غیره

    پاسخحذف