بهمن ۲۱، ۱۳۸۸

v

سيمرغ را بگو انگشتانم را چون تيري از درخت گز دوشاخ كرده ام
                                                                     چشمانش را نشانم ده


۲۶ نظر:

  1. جمله ات از نظر ادبی زیباست اما از نظر اسطوره ای و تداعی معنا تناسبی با شرایط کنونی ما نداره .رستم با تیر گز اسفندیار را می کشه. اسفندیار فر ایزدی داره و سیمرغ هم به رستم میگه اگه اسفندیار کشته بشه روزگار قاتلش سیاه میشه.با قبول تشبیه تو باید قبول کنیم که طرف مقابل ما فر ایزدی داره و مبارزه باهاش روزگار ملت را سیاه می کنهاینکه حق با اسفندیار بوده یا رستم مبحث ظریفیه که من واردش نمی شم .میشه گفت رستم با تقلب اسفندیار را میکشه . خلاصه هر کاریش کنی با v مناسبتی نداره.

    پاسخحذف
  2. قبلا هم گفتم بحث حق و نا حقه.درسته كه اسفنديار فر پادشاهي داشته و در اوستا به عنوان اولين شهيد راه دين شناخته ميشه.به عبارتي اسفنديار هم هفت خوان داشته و در اين بين بچه سيمرغ زال رو ميكشه.در اوستا بسيار قابل اعتماده.ولي داستانش در شاهنامه و علت جنگش با رستم در باور مردم و البته شاهنامه.به دليل كسب قدرت و تاج و تخت پدر بوده و بايد در راه به دست آوردن اين مقام رستم رو دست بسته پيش پدر ببره.
    اينكه در اين قضيه كدوم حق و كدوم باطلن شكي نيست.
    از طرفي نميشه پند سيمرغ رو هم به سادگي تفسير كرد.اگه اينجوريه كه چرا راه حل كشتن اسفنديار رو به رستم ياد داد.
    توي جنگ جمل زبير در سپاه عايشه بود و مقابل علي .در حالي كه پيامبر فرموده بود زبير تو به دست شقيترين انسانها كشته ميشوي.
    يعني پيامبر منظورش اين بوده كه علي همون شقيترين بوده؟
    پس نميشه با پند سيمرغ به خوب بودن و بد بودن اسفنديار پي برد.

    پاسخحذف
  3. سیمرغ پیامی آورده:
    می گوید احتیاجی به تیر نیست
    همین دوشاخه دستان تو کافی است
    نه نزن. احتیاجی نیست
    بگذار ببیند بگذار قدرتت را با دو چشم خود ببیند
    نزن برادر نزن ...

    پاسخحذف
  4. چيزي كه همه مي دونن اينه كه اسفنديار در كودكي روئين تر شده ولي چشمش به دليل بسته بودن آسيب پذير بوده.ولي شما بهتر از من مي دوني كه تمام اسطوره ها و جريانات و داستانهاي كهن ما يه جور ايهام داره.از نظر بزرگان ادبي ضعف چشم اسفنديار نه فيزيكي بلكه علاوه بر اون ديد و ديدگاه غلط اون بوده.همين ديدگاه اون و ديدش از هستي باعث نابوديش ميشه.
    فر پادشاهي داشتن براي آدماي اون دوره اهميت داشته.ولي براي امروز مگه خوبه كه ازش به عنوان مزيت اسم مي بري؟
    كاوه بنده خدا اومد و ضحاك رو از بين برد و انقلاب كرد بعد به دليل فكر غلط اون زمون كه پادشاه بايد فر پادشاهي داشته باشه منتظر موند تا فريدون پيدا بشه.بعد هم معلوم نشد به قول دكتر شريعتي "كاوه كه از جنس ما بود و از مردم عادي بود چطور در شاهنامه گم شد و در زير ابهت فر پادشاهي فريدون به فراموشي سپرده شد."

    پاسخحذف
  5. عمو صابر @
    خيلي قشنگ بود.اينم ديدگاهيه براي خودش
    نزن برادر....بذار ببيند

    پاسخحذف
  6. پارسا جان لازمه بحث تو اینه که قبول کنیم طرف مقابل فر ایزدی داره و من این را قبول ندارم.ضمن اینکه فر ایزدی،نشانه شکوه و خرد و جوانمردیه.اگر پادشاهی در مسیر عدالت و نیکویی قدم برداره فر ایردی همراهشه و اگر از این مسیر خارج بشه فر ایزدی را از دست میده همانطور که جمشید ادعای خدایی کرد این فر را از دست داد. جنبه موروثی فر را بعدا پادشاهان بهش اضافه کردند.معنی اینکه اسفندیار فر ایزدی داشته یعنی اینکه انسان نیک و جوانمردی بوده.
    در کامنت بعد

    پاسخحذف
  7. هاااااااااااا

    خوشمان آمد اما مجال بحث نیست

    خرابیم این روزها

    پاسخحذف
  8. اینکه اسفندیار چشمش را می بنده و این به ضعف بینشش بر میگرده به این معنا نیست که حقشه که به خاطر ضعف بینش کشته بشه.ضمن اینکه این تنها تفسیر ممکن از این اسطوره نیست.رستم می تونست به خواسته اسفندیار تن بده ولی به علت غروز اسنفدیار را کشت و سرنوشت خودش و ایران را تیره کرد.به نظر من سیمرغ به نوعی مظهر عقل و تکنیکه این که سیمرغ رستم را راهنمایی می کنه به معنای حق بودنش نیست. ضمن اینکه اسفندیار ایرانی اصیله که در متون کهن هم هست ولی اثری از رستم در متون کهن ایرانی نیست.

    پاسخحذف
  9. به به ماندالايز
    چه عجب از ايطرفها.

    پاسخحذف
  10. من اينجاشو نمي فهمم كه چطور اسفندياري كه فر پادشاهي داشته و به قول شما جوانمرد و انسان نيك . حرف زور ميزده و ميخواسته رستم رو كه گناهي جز پهلوان ايران بودن نداشته دست بسته پيش شاه ببره
    اين با جوانمردي نمي خونه

    پاسخحذف
  11. ***

    وه ! عجب بحثی در گرفته ! چقدر "چیز" یاد گرفتم !!!

    ...

    البتهه نظر من این داستان رستم و اسغندیار بدجوری با روزگار ما تشابه داره ! اگر یک روز مثل رستم به بن بست برسیم و اسفندیار رو با تیر گز بکشیم ، اون روز قطعا سرنوشت خوبی در انتظارمون نخواهد بود و این به بن رسیدن خیلی به رفتار اسفندیار بر می گرده ! ( البته بگذریم که طرف ما فر ایزدی نداره ! )

    ...

    @ تبر
    بزرگوار ، من که آدم نیستم ، درختم ! اگه دست و پامو قطع کنی ، بازم "سبز" می شه !


    ***
    Elham
    ***

    پاسخحذف
  12. اگه مي بيني اسم اسفنديار توي متون كهن هست به خاطر اينه كه از حاميان و بزرگان دين زرتشت بوده و نقلي هست كه ميگه براي اينكه رستم رو به دين زرتشت بكشه با اون وارد جنگ شد.
    اسفنديار از نظر من يه شخصيت پيچيده و مرموزه جايي مظهر جوانمردي و جايي آدم سست عنصريه.و هدفش فقط رسيدن به قدرته . و به نظرم شعارش اينه"هدف وسيله رو توجيه مي كنه".يعني با اينكه به رستم احترام ميذاره و قبولش داره ولي براي رسيدن به قدرت و هدفش حاضره اون بكشه.

    پاسخحذف
  13. خاله الهام چقدر كامنت توپي گذاشتي.حيف نبود شهيدش كردي.خوب مي تونستي بذاريش توي يه پست.
    خاله افسانه هاي قديم براي امروز ما كاربرد داره.اينكه من و زروان داريم دانسته هامون رو اينجا مي نويسيم براي سرگرمي و تلف كردن وقت نيست.شايد دوتا مطلب ياد بگيريم كه جهان بينيمون رو تغيير بده.

    پاسخحذف
  14. ***

    @ م . پارسا
    راستش این روزا ذهنم شدیدا فعال شده ، اینقدر پست تو نوبت دارم که ترجیح می دم دو سه تاش رو توی کامنتا بذارم ! صبر ندارم که !!!! پست گذاشتنم توی به کسی نگو شده مثل اتم شکافتن !!!!

    راستی خاله یه جوری گفتی انگار من گفتم الکی دارین بحث می کنین !!! اتفاقا من خیلی خوشم اومده از بحثتون ! این بحثایی که غالبا زروان و ماندالایز و شما و نگاه راه میندازین خیلی محشره و "به کسی نگو " رو پر بارتر می کنه !


    ***
    Elham
    ***

    پاسخحذف
  15. @ م.پارسا
    مشکل اصلی من با پست اینه که آن که در برابر v ایستاده هم شان اسفندیار نیست و فر ایزدی نداره . آن که v میگیره هم قصد کشتن و خشونت نداره .
    رستم و اسفندیار هر دو این افسانه خاکستری هستند و هیچ کدام خیر مطلق نیستند و به علت ضعف های بشری که همه ما داریم دست به مبارزه می زنند. با صابر موافقم باید راهی پیدا کرد که دیگه رستم ها جلوی اسفنیارها قرار نگیرند. ولی هنوز هم اسفندیار را ایرانی تر از رستم می دانم .رستم یا ویستهم به روایتی یک پادشاه محلی بودائی بوده است که از تیره سکاها بوده .ولی بحث اصلی من همان بی مناسب بودن این افسانه با شرایط امروزی است.

    پاسخحذف
  16. عمو زروان فعلا كار برام پيش اومد ميرم شايد چند ساعت ديگه برگردم.شما ادامه بديد لطفا

    پاسخحذف
  17. @م.پارسا
    یه نگاهی به آخرین پست "به همه بگو" بزن
    نظرت چیه ؟

    پاسخحذف
  18. سلام
    @زروان
    ما که سوادمون به حد شما قد نمیده اما یه چیزی راجبه این بحث شما شنیدیم که خود فردوسی می گه:
    رستم یلی بود در سیستان
    منش کرده ام رستم داستان

    پس لابد یه چیزی یه کسی یه جایی بوده :-؟؟

    پاسخحذف
  19. @زروان
    راستی دوست عزیز منظورت از کتب و متون کهن قدیمیه فارسی چه کتاب هایی هست ؟
    من به این چیزا علاقه مندم اگه فرصتی پیدا کنم دید می زنم.بگو اینارو یه دید بزنم.

    پاسخحذف
  20. @ یک استکان چای
    الان دقیقا یادم نیست که نام اسفندیار در کدوم متن زرتشتی قبل از شاهنامه برده شده. بعد می گردم تو منابعم می نویسمش برات.منظورت کتاب های قدیمی زرتشتیه یا کتابهای راجع به اسطوره ها و شاهنامه؟یک کتابی که اسمش یادمه و خیلی خوب در مورد زندگی ایران قدیم و اسطوره های زرتشتی توضیح داده البته چند جلده و تفصیلش زیاده و تقریبا جنبه تحقیقی داره : تاریخ کیش زرتشت نوشته مری بویس هست.به نظر من کتاب جالب و جامعیه.

    پاسخحذف
  21. برو بالا...مستقیم....یه کم به سمت راست...یه کم به سمت چپ...خوبه ..همونجا وایسا....
    اه ببخشید.. نمیدونستم...چشای کور که زدن نداره..
    .
    .
    .
    عالی بود..پارسا

    پاسخحذف
  22. وووی خدا! چقد اینجو خارجه! من اولش از دانشگا اومدم، بعد دیدم هیچی تووش نمی بینم! بعد فک کردم خودم خیلی گیجم! بعد حالو دیدم نه عامو! دانشگاه بدبخ گیج زده بیده!!
    ولی وجداناً خیلی فعال هستینا... (یعنی الان مخاطب من یه جمع هستن؟! خب باشه! کاش یه دقه صب کنین لباس سخنرانی بپوشم!! ایطو که نمیشه خب! بعد تازه من هول میشم وقتی آدمای زیادی نیگام کنن! لطفا رو ها اون سوو!!! ها! حالا بهتر شد! اِهم! اِهم! یک دو سه!: سلام! خوبین؟)
    :D

    پاسخحذف
  23. @زروان و پارسا
    خوبه كه يك بحث خوب و درست داره برقرار ميشه و شد .
    راستش بعد خواندن نظر زروان داشتم آماده ميشدم كه وارد بحث بشم اما نظرات پارسا تقريبا حرف من بود .بهتر بگم نظر من به پارسا نزديكتره !!
    پس ديگه الكي كامنت حيف و ميل نمي كنم !!

    @مانيا - خاله وارش
    خوش آمديد !!

    پاسخحذف
  24. سلام بر وارش و مالزی نشین به نمایندگی از طرف امت همیشه در صحنه به کسی نگو

    پاسخحذف
  25. ***

    @ مالزی نشین
    چیطو چیطو !!! بو شیراز می یاد !!! :D

    @ وارش
    ما بیشتر



    ***
    Elham
    ***

    پاسخحذف